טרפנים ושמן סיבידי

תאריך

הטרפנים הם התרכובות האורגניות המפתחות את הטעמים והריחות המרכיבים את העולם הטבעי שלנו.

מאמר זה נכתב ע"י יגאל קוטין

מה הם טרפנים?

מהריח העז של תפוז ברגע שאתה מקלף את קליפתו ועד לטעם החריף של עלה בזיליקום או הארומה המדהימה הנודפת משיח לבנדר, הטרפנים הם התרכובות האורגניות המפתחות את הטעמים והריחות המרכיבים את העולם הטבעי שלנו.

תמציות הטעם והארומה

בבסיסם, טרפנים, הם תרכובות אורגניות המצויות בבלוטות השרף של צמח הקנאביס (טריכומים) וברחבי צמחי בר רבים אחרים שאחראים בסופו של דבר לפרופילי הטעם והריח. הטרפנים עצמם הם שילוב טבעי של מימן ואטומי פחמן.

מנקודת מבט ביולוגית, טרפנים הם מטבוליטים משניים, כלומר הם אינם מעורבים ישירות בצמיחה, התפתחות או רבייה תקינים של הצמח. במקום זאת, הם מיוצרים כדי למשוך חרקים ובעלי חיים מסוימים למטרות האבקה או להתגונן מפני מזיקים ואוכלי עשב מסוימים שעשויים לנסות לאכול או להזיק לצמח.

למרבה הפלא, ישנם יותר מ-50,000 טרפנים ייחודיים שזוהו עד היום, ורבים מהם אנו חווים מדי יום. בקנאביס, ישנם כ-140 טרפנים שונים הממלאים תפקיד חיוני בפרופילי הארומה וההשפעות המשתנות מאוד לפי זן הפרח. חשוב לציין, טרפנים אלו מופיעים באופן טבעי בצמחים רבים ושונים ואינם בלעדיים לקנאביס בלבד.

טרפנים מול טרפנואידים: מה ההבדל?

למרות שהמילים טרפן וטרפנואיד מוחלפות בדרך כלל זו בזו, יש הבדל ראוי לציון בין השניים. בניגוד לטרפנים שהם התרכובות המופיעות באופן טבעי בטריכומות של צמח קנאביס, טרפנואידים מייצגים שינוי של טרפנים הנוצרים עקב תהליכים כימיים טבעיים.

בדיוק כמו שחשיפה לחמצן עלולה לגרום למזון להתקלקל, טרפנואידים הם תוצר לוואי של יישון או ייבוש שמשפיע על תכולת החמצן של הטרפנים, מה שגורם להבדל ביניהם.

השפעה ממוקדת והשפעה חזקה

כשלעצמם, טרפנים מספקים תכונות טיפוליות מוכחות בעלות עוצמה רבה. עם זאת, הודות ל"אפקט הפמליה" המתאר את היעילות של תרכובות כאשר הן מקיימות אינטראקציה, טרפנים ממלאים תפקיד חיוני במתן ההשפעה הרפואית של הקנאביס ושיפור איכות החיים.

המאפיינים הרגישים והנדיפים של טרפנים

טרפנים הם מולקולות נדיפות מאוד, כלומר הם יכולים להתאדות בקלות. למרות שנקודת הרתיחה הממוצעת שלהם היא סביב 130 מעלות צלזיוס, הטרפנים מתחילים להתאדות בסביבות 65 מעלות צלזיוס.

הטרפנים הם ליפופיליים, כלומר הם "אוהבי שומנים" ו"שונאי מים" הידרופוביים אשר לכן אינם מתערבבים היטב עם מים. בנוסף, טרפנים רגישים ביותר לאור וחמצן, מה שעלול לגרום לנזק לתרכובות כאשר הם לא מאוחסנים כראוי. למרות האופי המורכב והעדין ביותר שלהם, טרפנים הם עדיין מולקולות משפיעות להפליא הכלולות בצמח הקנאביס.

התפקיד הייחודי של טרפנים

בין התחושה העוצמתית הנובעת מניחוחות לתכונות האטרקטיביות וההגנה שלהם לבין אינטראקציות חזקות עם תרכובות טבעיות אחרות, טרפנים ממלאים תפקיד רב תכליתי, תוסס ודינמי. הודות לפונקציונליות הייחודית שלהם, טרפנים מייצגים את אחד מאבני הבניין החשובות ביותר לתמיכה באינספור יתרונות איכות החיים של קנאביס.

אפקט הפמליה

קנאביס ידוע כמכיל תרכובות רבות בכמויות שונות המשתנות לפי זן הפרח. באופן כללי, ניתן לחלק את מאות התרכובות האורגניות הכלולות בצמח לשתי קטגוריות עיקריות של קנבינואידים ורכיבים שאינם קנבינואידים. הקנבינואידים המוכרים ביותר כוללים קנבידיול (CBD) ו- (THC).

בעוד שזנים מסוימים מכילים יותר מה-THC הפסיכואקטיבי, זנים אחרים עשירים יותר ב-CBD המשמש בדרך כלל למאבק בכאב ובאינדיקציות רפואיות אחרות.

למרות שהטרפנים עצמם אינם אחראים להשפעה הפסיכואקטיבית בפועל של קנאביס, הם כן תורמים לחוויית הקנאביס הכוללת והרפואית, מה שמכונה "אפקט הפמליה".

ההשפעה החזקה של טרפנים

בעוד שנהוג לחשוב ש"חוזקו" של זן קנאביס מסוים תלוי ביחס של הקנבינואידים הכלולים בפרח, טרפנים התגלו כמרכיב חזק לקידום היתרונות הרבים של קנאביס. מה שנקרא "אפקט הפמליה" אומר שהתרכובות השונות, במקרה זה קנבינואידים וטרפנים, פועלות יחד בהרמוניה כדי לספק את החוויה הטובה ביותר.

כשלעצמם, הטרפנים ידועים כמקדמים יתרונות טיפוליים מסוימים שעשויים לכלול תכונות אנטי דלקתיות, אנטיבקטריאליות ואנטי פטרייתיות יחד עם השפעות אחרות שניתן לאפיין כנוגדות חרדה, מרגיעות מתח ומשפרות מצב רוח. בהתאם לריכוז הטרפנים שנמצא בתוך זן של קנאביס, הם יכולים למתן או לקדם השפעות מסוימות.

רתימת שיתופי הפעולה האורגניים של הטבע

הטרפנים פועלים כמנגנוני מסירה רבי עוצמה המגבירים את היעילות של הקנבינואידים, או במקרים מסוימים, מפחיתים תופעות לוואי לא נעימות אפשריות. תרכיזי קנאביס כמו שמנים מתמקדים בדרך כלל בהפקת הקנבינואידים, ולעתים קרובות מתעלמים מהסינרגיות החזקות הנובעות מהכללת הטרפנים הספציפיים לזן שלהם.

בסופו של דבר, השגת התוצאות הטיפוליות המשכנעות ביותר ממוצרים מבוססי קנאביס תלויה בהכללה של שמני טרפן הודות להשפעתם הרב-גונית והתפקודית.

אלה הן הסיבות שאנחנו בגולדן סיבידי מעשירים את סדרת הפרימיום שלנו עם טרפנים יעודיים להשגת תוצאה טיפולית מירבית וכמו כן מקדמים את סדרת הספקטרום הרחב שלנו שם כל הטרפנים הטבעיים המצויים בתפרחות ההמפ עוזרים להשגת אפקט הפמליה המדובר במאמר זה!

מאמרים נוספים

דילוג לתוכן